Monday, December 19, 2011

Dividen & Bonus ASB 2011

KUALA LUMPUR, 19 Disember (Bernama) - Pemegang unit Amanah Saham Bumiputra (ASB) akan menerima dividen sebanyak 7.65 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, berbanding 7.50 sen tahun lepas.


Seramai 7.3 juta pemegang saham, yang kini memegang lebih 95.9 billion unit ASB, akan menerima bonus sebanyak 1.15 sen.

Pengurusi Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid, berkata pengagihan pendapatan ini melibatkan pembayaran sejumlah RM7.04 billion dan bonus sebanyak RM628.29 juta.

Hingga Khamis lalu, kata beliau sekim itu mencatatkan pendapatan kasar sebanyak RM7.19 billion.

"Pendapatan dividen daripada pelaburan dalam syarikat-syarikat menyumbang sebanyak RM4.09 billion, atau 56.9 peratus daripada pendapatan kasar, manakala keuntungan daripada penjualan saham menyumbang RM2.2 billion atau 31.3 peratus," katanya pada satu taklimat media disini Isnin.

Baliau berkata baki sebanyak 11.8 peratus, atau RM0.85 billion diraih daripada pelaburan dalam instrumen jangka pendek dan pelaburan-pelaburan lain.

Ahmad Sarji berkata pembayaran pengagihan pendapatan dan bonus ini akan dikreditkan secara otomatik kedalam akaun pemegang unit dan pemegang unit boleh mengemaskini buku pelaburan ASB masing-masing mulai 3 Januari tahun depan.

Semua urusniaga bagi ASB akan ditangguhkan mulai 21 Dis, 2011 hingga 2 Januari 2012, untuk mempermudahkan pengiraan pengagihan pendapatan dan bonus, katanya.

Beliau berkata prestasi ASB dalam tahun 2011 memuaskan meski pun pada suku terakhir tahun ini, pasaran saham telah didagangkan dalam suasana tidak menentu kerana dipengaruhi oleh ketidaktentuan ekonomi AS dan krisis hutang di Eropah.

Sementara itu, Presiden/Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, berkata PNB akan memastikan ia bukan sahaja terus membayar dividen saban tahun malah juga menjana pertumbuhan bagi masa depan.

Mengenai pengambilalihan SP Setia Bhd, beliau berkata PNB masih menunggu kelulusan daripada Suruhanjaya Securiti (SC).

"Kami telahpun mengemukakannya kepada SC dan kami sekarang menunggu kelulusannya," jelas beliau.

Bagaimanapun beliau enggan menyatakan lebih lanjut.

Mengenai perkembangan projek Menara Warisan yang diumumkan oleh Perdana Menteri Dato Sri Najib Tun Razak dalam belanjawan 2011 tahun lepas, beliau berkata "PNB telah mengemukakan arahan reka bentuk kepada 'pihak bandaraya' dan kami harap bila kami dapat kelulusannya, kami akan umumkannya."

Sumber: BERNAMA

1 comment:

myrewards2utng.blogspot.com said...

10 hingga 15% dividen sebulan
http://www.klrgcx99.blogspot.com